Ενημερωτικά άρθρα από τη Δρ. Βιολέττα Αννίνου

Απώλεια Βάρους και Η Δύναμη του Νου

Μεγιστοποιήστε την Δύναμη του Νου και του Σώματός σας – Θρέψτε Σωστά το Νου σας για να Τονώσετε τον Μεταβολισμό, να Ανεβάσετε την Διάθεση και να Βελτιώσετε την Μνήμη σας

 

Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ (ΝΕΥΡΟΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ)

Ο εγκέφαλος αποτελείται από τρισεκατομμύρια νευρικά κύτταρα, που ονομάζονται νευρώνες. Η σκέψη, η μνήμη και πολλές εγκεφαλικές λειτουργίες που ούτε καν λαμβάνετε υπόψη εξαρτώνται από αλληλεπιδράσεις μεταξύ των κυττάρων που συμβαίνουν με την ταχύτητα του φωτός. Για να διευκολυνθεί η μετάδοση σημάτων στα κενά μεταξύ των κυττάρων, χημικά που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές λειτουργούν σαν βιολογικές γέφυρες.
Η διατροφή επηρεάζει τον εγκέφαλο με τρεις τρόπους. Το ίδιο το κύτταρο χρειάζεται την σωστή διατροφή για να συνεχίσει τις λειτουργίες του όπως κάθε άλλο κύτταρο στο σώμα.

  • Το περίβλημα μυελίνης καλύπτει τον άξονα του κυττάρου όπως το μονωτικό κάλυμμα καλύπτει τα ηλεκτρικά καλώδια. Επιταχύνει την μετάδοση των ηλεκτρικών σημάτων κατά μήκος των αξόνων, τα "καλώδια" του εγκεφάλου. Ανεπάρκειες σε θρεπτικά συστατικά που συνθέτουν την μυελίνη, όπως τα βασικά λιπαρά οξέα, καθυστερούν την μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων.
  • Νευροδιαβιβαστές, όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη, και η νορεπινεφρίνη, μεταφέρουν μηνύματα από το ένα κύτταρο στο άλλο και επηρεάζουν την διάθεση, αλλά και τις σκέψεις και τις ενέργειες. Κάποια από τα θρεπτικά συστατικά στις τροφές που τρώμε γίνονται μέρος των νευροδιαβιβαστών που μας βοηθούν να σκεφτόμαστε. Οι νευροδιαβιβαστές είναι η βιολογική εξήγηση για την σύνδεση τροφής-διάθεσης.

Η σωστή τροφή ενισχύει τις πνευματικές ικανότητες –βοηθά στην συγκέντρωση, μας κρατά ενεργοποιημένους, βελτιώνει την μνήμη, μειώνει το στρες, και επίσης βοηθά στην προστασία κατά του καρκίνου, των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη, της αρθρίτιδα, της πρόωρης γήρανσης και της παχυσαρκίας.
Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφής σε οποιοδήποτε γεύμα μειώνει τις πνευματικές επιδόσεις. Έτσι, για να διεγείρουμε τον εγκέφαλο χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί στον συνδυασμό των τροφών ως προς τις πρωτεΐνες, τα λιπαρά και τους υδατάνθρακες, τον γλυκαιμικό δείκτη, τις θερμίδες, το pH των τροφών, τις βιταμίνες και τα μέταλλα και ιχνοστοιχεία, και φυσικά να τρώμε μικρά γεύματα κάθε 3 ώρες.   
Οι νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο είναι φτιαγμένοι από αμινοξέα. Τα αμινοξέα είναι εκείνα που δημιουργούν τις πρωτεΐνες. Τα δύο σημαντικά αμινοξέα τρυπτοφάνη και τυροσίνη είναι προπομποί των νευροδιαβιβαστών. Η σεροτονίνη είναι φτιαγμένη από την τρυπτοφάνη. Οι ντοπαμίνη, επινεφρίνη και νορεπινεφρίνη φτιάχνονται από το αμινοξύ τυροσίνη. Η σεροτονίνη είναι ο νευροδιαβιβαστής που χαλαρώνει τον εγκέφαλο. Είναι σημαντική για τον ύπνο, την όρεξη και την διάθεση. Οι υπόλοιπες τρεις, γνωστές ως κατεχολαμίνες είναι οι νευροδιαβιβαστές που διεγείρουν τον εγκέφαλο. Γενικά η ντοπαμίνη διεγείρει και σχετίζεται με την κίνηση, την προσοχή και την μάθηση. Πλούσιες διατροφικές πηγές τρυπτοφάνης είναι τα αβγά, το γάλα, οι μπανάνες, τα γαλακτοκομικά, η σοκολάτα, οι ηλιόσποροι, το σουσάμι, τα πουλερικά και το κρέας. Το γιαρούρτι περιέχει το αμινοξύ τυροσίνη, βασικό στην παραγωγή ντοπαμίνης, νοραδρεναλίνης και άλλων νευροδιαβιβαστών. Η τυροσίνη εύκολα μειώνεται από το στρες. Η τυροσίνη βρίσκεται επίσης στην γαλοπούλα, τα θαλασσινά, την σόγια, το τόφου, στα όσπρια και στον τόνο. Ένας νευροδιαβιβαστής κλειδί που κρατά τα εγκεφαλικά κύτταρα σε διέγερση είναι η ακετυλοχολίνη, σημαντική για την μνήμη. Αυτό το χημικό κλειδί φτιάχνεται από χολίνη, που βρίσκεται στα αβγά, το συκώτι και την σόγια

Πώς Χρησιμοποιεί ο Εγκέφαλος τα Θρεπτικά Συστατικά

Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί υδατάνθρακες για ενέργεια και Ω-3 λιπαρά οξέα για τον σχηματισμό της κυτταρικής δομής. Οι βιταμίνες Β παίζουν σημαντικό ρόλο στην εγκεφαλική λειτουργία. Σε συνδυασμό με το φολικό οξύ ,οι βιταμίνες B6 και B12  βοηθούν στην κατασκευή και απελευθέρωση χημικών στον εγκέφαλο, γνωστών ως νευροδιαβιβαστών. Επίσης η βιταμίνη B12 προστατεύει το στρώμα μυελίνης που καλύπτει τα νευρικά κύτταρα. Το νευρικό σύστημα βασίζεται στους νευροδιαβιβαστές για να επικοινωνήσει μηνύματα με τον εγκέφαλο, όπως εκείνα που ρυθμίζουν την διάθεση, την πείνα και τον ύπνο. Επιπρόσθετα, τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως οι βιταμίνες C,E,  βήτα-καροτίνη και το ιχνοστοιχείο σελήνιο, βοηθούν στην προστασία των εγκεφαλικών κυττάρων από την φθορά των ελεύθερων ριζών που προκαλούνται από την περιβαλλοντική μόλυνση. Η προστασία εναντίον των ελεύθερων ριζών είναι σημαντική για την προστασία του εγκεφάλου και για την εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών.

Άλλα σημαντικά Θρεπτικά για τον Εγκέφαλο

  • Το φωσφολιπίδιο Φωσφατιδυλσερίνη είναι ένα σημαντικό δομικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών. Αποδεδειγμένα τονώνει την ενεργητική και ηλεκτρική δραστηριότητα σε ολόκληρο τον εγκέφαλο.
  • Η Φωσφατιδυλχολίνη – βρίσκεται στα προϊόντα σόγιας και στην λεκιθίνη. Άμεσα μετατρέπει την ακετυλοχολίνη, τον νευροδιαβιβαστή της μνήμης.
  • Η L-Γλουταμίνη πηγή ενέργειας για τον εγκέφαλο,μετατρέπεται σε γλουταμικό οξύ, βασικό για την εγκεφαλική λειτουργία και για το GABA, έναν σημαντικό νευροδιαβιβαστή.
  • Η Ακετύλη L- Καρνιτίνη – μετατρέπει τα λιπαρά οξέα σε μεταβολική ενέργεια, και περνά τα όρια του εγκεφάλου όπου προωθείται η σύνθεση ακετυλοχολίνης.
  • Το ασβέστιο βοηθά τον εγκέφαλο να χρησιμοποιήσει την τρυπτοφάνη στην κατασκευή μελοτονίνης. Αυτό εξηγεί γιατί τα γαλακτοκομικά προϊόντα που περιέχουν και τρυπτοφάνη και ασβέστιο είναι από τις κορυφαιες τροφές που προκαλούν ύπνο.
  • Το ιώδιο είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για τα παιδιά – και αν δεν προσλαμβάνουν αρκετό μπορούν να καταλήξουν με IQ 10-15 βαθμούς χαμηλότερο από ότι θα είχαν διαφορετικά.
  • DHA (δοκοσαχεξεονικό οξύ). Το DHA είναι το πρωταρχικό δομικό στοιχείο του εγκεφαλικού ιστού.  Η ανεπάρκεια DHA στην δίαιτα μεταφράζεται σε ανεπάρκεια στην εγκεφαλική λειτουργία.

Συστηνόμενες Τροφές για τον Εγκέφαλο

Μύρτιλος, ακάι, δαμάσκηνα, σταφύλια, μελιτζάνα, ψάρι, αβγά, καστανό ρύζι, σπόροι σιταριού, φασόλια, ακατέργαστο σιτάρι, λιναρόσπορος, σουσάμι, ταχίνι, καρύδια, αμύγδαλα, σπόροι κολοκύθας, φασολάκια, λαχανίδα, σπανάκι, κράνμπερι, σταφίδες, πίτουρα βρώμης, φράουλες, μπανάνες, πορτοκάλια, κόκκινες πιπεριές, γλυκοπατάτες, αβοκάντο, μπρόκολο, ντομάτα, γάλα σόγιας, γιαούρτι χαμηλών λιπαρών, κατσικίσιο τυρί, γαλοπούλα, κοτόπουλο, μοσχάρι θρεμμένο με χόρτο, αρνί, ελαιόλαδο, σκόρδο, κουρκούμη, πράσινο τσάι και βέβαια σπόροι καφέ και κακάο όσο γίνεται πιο ακατέργαστοι.

Ένα παράδειγμα για να αρχίσετε την μέρα σας!

1 ποτήρι φρεσκοστιμμένου χυμού πορτοκαλιού

1 μπανάνα και ένα πράσινο τσάι με φρούτα ακάι

Δεκατιανό: μία χούφτα καρύδια με γιαούρτι και 1 κουταλάκι μέλι

Γεύμα: κ’οκκινα φασόλια με καστανό ρύζι και μαρούλι

Απογευματινό: 20 ρώγες κόκκινο σταφύλι

Δείπνο: σολομός, μπρόκολο στον ατμό με ντομάτα και ρόκα, ελαιόλαδο,

σουσάμι και λεμόνι

Πρέπει να κάνετε κάποιου είδους άσκηση κατά την διάρκεια της ημέρας. Αυτό προωθεί την ανάπτυξη νέων εγκεφαλικών κυττάρων, οξυγονώνει τον εγκέφαλο, βελτιώνει την ευεξία, ανακουφίζει την κατάθλιψη και το άγχος. Η άσκηση βοηθά επίσης την πλούσια ροή του αίματος ειδικά στον Μετωπιαίος  Φλοιός και διεγείρει την έκκριση χημικών που μάχονται εναντίον των ελεύθερων ριζών. Γιόγκα, Tai Chi, χορός, περπάτημα είναι μερικά παραδείγματα. Βεβαιωθείτε ότι πίνετε 1,5 με 2 λίτρα νερό την ημέρα για να διατηρήσετε τον εγκέφαλο ενυδατωμένο

Τέλος και πιο σημαντικό, φροντίστε την υγεία του σώματος και του εγκεφάλου σας με τακτικές συνεδρίες για Εκπαίδευση Βιοβιο-ανάδρασης INDIGO, μία συσκευή νευρολογικής ιατρικής βιοβιο-ανάδρασης που χρησιμοποιείται για να εντοπίσει, να μειώσει και να διαχειριστεί το στρες αλλά επίσης και να ισορροπήσει τους νευροδιαβιβαστές σας για τα καλύτερα αποτελέσματα.

 

Επιστροφή σε όλα τα άρθρα